söndag 7 oktober 2012

Conan the Barbarian (2011) - 1/6


En minut in i filmen identifierar jag det första intrighålet. Så det fanns ett ont imperium som hette Acheron. Det drevs av nekromantiker som skapade en magisk mask. Acheron tog över typ hela världen men fick spö av barbarstammar som slog sönder masken. Varje stam tog en bit så att ingen skulle kunna sätta ihop den igen.

Varför högg de inte upp den i småbitar? Varför hamrade de inte den till pulver och spred ut pulvret i havet? Varför spara en bit per stam, försiktigt gömd och väntade på den dag när nån skitstövel kände för att behärska världen igen? Och framför allt: varför ha med den här biten i filmen alls, när masken ändå nästa gång vi ser den är komplett sånär som på en bit? Hela masken kunde lika gärna ha legat i den sista byn, den kunde ha varit oförstörbar och okopierbar (vi pratar magi här, man kan skriva reglerna som man vill), och så hade hålet varit tilltäppt. Men detta minimum av ansträngning låg bortom manusförfattarna.

Det blir inte bättre. Strax får vi se en elvaårig Conan (Leo Howard) ensam döda fyra onda soldater, utan närmare förklaring till hur just han blev en superhjälte. Hans folk, cimmerierna, är kända som tuffa krigare men en hel hög äldre cimmeriska ungdomar flydde när de fick syn på fienden. Men inte Conan, och därmed tar han också ifrån krigarna all trovärdighet som hot. Om en inte ens könsmogen Conan kan ha ihjäl fyra av dem utan större ansträngning, varför ska vi oroa oss över dem?

Men de kan tydligen ändå besegra Conans hemby, där den sista maskbiten är gömd, och vi får oss en sedvanlig bakgrundsscen där Conans far (Ron Perlman) dör på ett grymt sätt för skurken Khalar Zyms (Stephen Lang) hand och Conan får sin icke originella motivation: hämnd.

När Conan är stor nog att spelas av Jason Momoa har han blivit kompis med Artus (Nonso Anozie), och tillsammans slaktar de ett slavhandlargäng. Om två kringstrykare kan göra det, hur kan slavhandel vara en livaktig syssla? Hur kan man ens leva i den här världen över huvud taget?

Varför förstör jag filmen för mig själv genom att tänka på allt det här? Det är bara actionfantasy, njut av det för vad det är. Saken är den att om jag tänker på sånt här medan jag tittar så har filmen misslyckats. Jag har ingenting emot dum underhållning, men jag har något emot när det är dummare än det är underhållande.

Och Conan the Barbarian är inte ens underhållande. Det är bara intrighål och klichéer. Krigare som säger dramatiska repliker så att jag undrar hur de hann med att studera vältalighet mellan slaktfesterna. Den funktionella sexscenen. Den fjättrade kvinnan som måste räddas. Slutcatfighten mellan den goda kvinnan Tamara (Rachel Nichols) och den onda kvinnan Marique (Rose McGowan) för en hjälte kan ju inte slå en flicka, även om han här faktiskt sträcker sig till att hugga av henne handen. Skurkens fästning som rasar ihop när han dött. Och alltihop är hemskt tråkigt. Vi har sett det förut, många många gånger förut.

Jag gillade exakt två saker med Conan the Barbarian: Mariques mini-Freddy-Krueger-naglar och Khalar Zyms vapen, två svärd som sitter ihop med en kort kedja. Ingendera användes särskilt väl.

Inga kommentarer: