söndag 1 december 2013

Grown Ups 2 (2013) - 1/6


Varför gör jag så här mot mig själv? Grown Ups 2 är en dålig film, jag visste från början att den skulle vara en dålig film, Adam Sandler är med och den är till och med en uppföljare till en film jag inte sett, men jag såg den ändå. Och den var precis allt jag väntade mig.

Huvudpersonerna är kompisarna Lenny (Sandler), Eric (Kevin James), Kurt (Chris Rock), och Marcus (David Spade). Hela poängen är att de var kompisar i skolan men nu är vuxna; de kan vara nostalgiska men måste sköta sina liv också. Utom Marcus som fortfarande är en förvuxen snorunge.

Lenny är gift med Roxanne (Salma Hayek) och vet att hon är för snygg för honom. De har tre barn och hon pratar om ett fjärde. Eric är gift med Sally (Maria Bello) med samma diskrepans, och de är inte överens om hur barnen ska uppfostras. Marcus ska träffa sin son vars existens han bara känt till i en vecka. Kurt är gift med Deanne (Maya Rudolph) som har glömt deras bröllopsdag men han kom ihåg den! Stor humor! Banbrytande!

Jag önskar att jag kunde berätta handlingen närmare, men Grown Ups 2 har ingen handling. Det är bara sketcher som inte har någon särskild betydelse och oftast tar slut abrupt. Ett teoretiskt komiskt koncept etableras och överges. Och eftersom det är Happy Madison-gänget så är det förstås idel högklassig humor: bajs, kiss, kräk, fis, rap och män som äcklas av bögar.

Jag ska vara rättvis och erkänna att det fanns saker i Grown Ups 2 som jag tyckte om. Den ena var åttiotalsmaskeraden som Lenny arrangerar; rätt många av dräkterna var roliga. Den andra var konfrontationen mellan Lenny och hans ungdoms mobbare Cavanaugh (Stone Cold Steve Austin); den gick faktiskt bortom vad jag väntade mig. Okej, det fanns väl ett kul sight gag eller två under den avslutande storfighten också.

Grown Ups 2 är betydligt bättre än många Happy Madison-filmer. Det är det bästa jag kan säga om den, och det är fan inte bra.

Inga kommentarer: