Split Second inleds med
en miljömedveten varning för växthuseffekten, vilket är den sista
smarta eller progressiva tanken den erbjuder. I dåtidens framtid
2008 har uppvärmningen resulterat i fyrtio dagars oavbrutet regn -
nej, tidsperioden är inte slumpmässigt utvald - och London är
översvämmat. Det har inte mycket betydelse för filmen och känns
som om det slängdes in för att någon bakom scenerna hade läst en
grön bok.
I praktiken är det bara
en anledning att göra en mörk, dunkel och dyster film. 2008 års
London är en grå, mulen plats - vilket kanske många skulle säga
stämmer med verkligheten - som påminner om staden i Seven. I den
filmen fanns det dock en ursäkt, eller åtminstone en orsak.
Detta är en polisfilm
och i sådana brukar det finnas en gruffande veteran som paras med en
gröngöling. Gröngölingen är Dick Durkin (Neil Duncan). Veteranen
är Harley Stone (Rutger Hauer), som har god anledning att gruffa.
Som så många filmpoliser plågas han av minnet av sin döde
partner, som föll offer för en seriemördare som Stone aldrig
lyckades få tag på. Han är dock inte mer förstörd än att han
klarar av att ha en flickvän, Michelle (Kim Cattrall).
Stone och Durkin får ett
nytt fall: en rad mord som av allt att döma begåtts av samme man
som dödade Stones partner för alla de där åren sen. De jagar
mördaren men deras enda ledtråd är att hans vanor verkar ha med
månens fas att göra. De hittar DNA-spår som pekar på att mördaren
inte är en människa, och det verkar som om han försöker dra Stone
till sig...
Jag ska döda spänningen:
mördaren är ett monster som absorberar sina offers genetiska
material, och därmed också Stones partners. Det är antagligen
därför monstret är ute efter Stone, men det görs aldrig riktigt
klart.
Det är mycket som inte görs riktigt klart i den här filmen.
Var kom monstret ifrån; har det något med miljöförstöringen att göra? Det vore ju
tematiskt vettigt, men det nämns aldrig. Eller är det nån form av
demon, något magiskt? Oklart. Hur intelligent är monstret? Troligen
hyggligt då det kan manipulera Stone psykologiskt och använda
lockbeten för att dra till sig offer, men det är oklart.
Framför allt: varför
tittar vi på en film vars huvudsakliga syfte verkar vara att vara så
grå och dyster som möjligt så att vi inte ska lägga märke till
att den knappt innehåller något förutom ett par actionscener och
halvusla specialeffekter? Oklart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar