Den här filmen har ett
korkat budskap som den levererar på ett klumpigt sätt. Den kan bara
vara övertygande för människor som på allvar tror att det vore
bra om Batman fanns i verkligheten och redan tycker att
rättssamhället är lite fjolligt. Den förfäktar den vanliga men
väldigt besynnerliga åsikten att om man tycker A när man lugnt och
rationellt funderar igenom saker och ting men tycker B när man är
knallad i skallen så är det ett argument för B, inte för A. Det
finns en anledning till att vi har lagar och domstolar i stället för
att bara ge alla brottsoffer varsitt automatvapen, men det förstår
inte människorna bakom Death Wish. Förutom originalbokens
författare Brian Garfield, som hatade filmen, just därför.
Paret Kersey, Paul
(Charles Bronson) och Joanna (Hope Lange) är bildade, välbärgade,
hederliga, vita människor som bor i New York. En tidig scen
fastställer att han är en "bleeding-heart liberal" och
redan börjar vi se filmens problem. Till att börja med - Charles
Bronson som bleeding-heart liberal? Det är ungefär lika övertygande
som det låter. Dessutom är scenen så uppenbart instoppad enbart
för att visa denna egenskap hos Paul Kersey och stinker
artificialitet.
Joanna och dottern Carol
Anne (Kathleen Tolan) har handlat när tre brottslingar (bland dem en
ung Jeff Goldblum i sin första filmroll) lurar sig in i lägenheten
och har sig en våldtäkts-, misshandels- och vandalismfest. Joanna
dör och Carol Anne blir katatonisk.
Pauls chef försöker få
honom att tänka på annat genom att skicka honom till Tucson där
han möts av cowboytypen Ames Jainchill som behöver hjälp med ett
byggprojekt. Han tar även med Paul till en pistolklubb och blir
imponerad av Pauls skicklighet med skjutvapen, trots att han enligt
egen utsago inte hållit i ett vapen på åratal. Det visar sig att
Pauls far var vapenentusiast men modern tyckte inte om det så när
fadern dog i en jaktolycka blev det inte mer skjutande för Paul. Ser
ni den subtila symboliken? Mannen kastrerad av kvinnan.
När Paul har gjort sitt
jobb och åker hem till New York får han en present av Ames: en
revolver. Med den i fickan går han ut på stan, råkar ut för ett
rånförsök, och skjuter ihjäl rånaren. Det blir inledningen på
Pauls karriär som privat rättsskipare. Han driver runt i New York,
väntar på att någon ska försöka råna honom, och svarar med hett
bly. Det är en reaktion på ökande brottslighet från en man som
förlorat allt till moralbefriade kräk och det gör mig sugen på
att läsa boken. Den verkar mycket bättre än filmen.
Death Wish vrider sig i spiral för att trycka fram sitt budskap. När Paul har varit igång ett litet tag så har rånförsöken i New York minskat med 50%, och han inspirerar imitatörer som naturligtvis också är framgångsrika. En molekyl kritik dyker upp när det antyds att en del av dem är överdrivet våldsamma, men hur mycket våldsammare kan man vara än Paul redan är?
Men låt oss försöka
ignorera budskapet och bedöma filmen på dess egna meriter. Birth of
a Nation anses allmänt vara ett klassiskt mästerverk, och den är
en historierevisionistisk pro-Ku Klux Klan-predikan. Filmens kvalitet
är - i princip - skild från dess budskap. Tyvärr så ger Death
Wish oss inte mycket att njuta av, ens då.
Bland annat så är
filmens värld helt otrolig. Med tanke på hur ofta någon försöker
råna Paul Kersey så är det ett mirakel att han överlevt så här
länge. Filmens version av det tidiga sjuttiotalets New York är en
plats där man knappt kan ta två steg utan att få en pistol uppkörd
i nyllet. Visst, ibland försöker Paul aktivt dra till sig rånare
genom att flasha kontanter eller sitta på en tunnelbana med en stor
papperspåse full med matvaror. Ändå: så här illa kan det aldrig
ha varit. Då hade ingen bott kvar i staden och rånarna hade bara
haft varandra att råna.
Vidare - och detta är
mycket märkligt för en film som gör klart att Paul gör det han
gör för att polisen inte kan skydda vanligt folk - så är
poliserna övermänskliga. Efter Pauls två första mord, som borde
försvinna i strömmen i en stad som har 15-25 mord i veckan, har
polisen redan kopplat ihop dem och dragit slutsatsen att det är en
hämnare, en stridsveteran (Paul var i Korea som sjukvårdare) och en
man vars familj drabbats av brott. Ganska snygg slutsatsdragning där,
på väldigt knappa indicier. Men handlingen kräver att polisen
kommer Paul på spåret, så det gör de.
Detta gäller rätt
genomgående. Skådespelet är taffligt, manuset hopspikat för att
fungera så hjälpligt som möjligt, och det bästa i filmen är de
vidriga små kräk som är skurkarna. De är sällan med särskilt
länge.
Människorna bakom Death Wish förstår inte att man kan hata mördare, rånare och våldtäktsmän och ändå tycka att det finns bättre lösningar än att skjuta dem eller, som en av Pauls arbetskamrater föreslår, sätta dem i koncentrationsläger. De förstår inte att man kan ha förståelse och sympati för Paul, och ändå tycka att han gör fullständigt fel.
Människorna bakom Death Wish förstår inte att man kan hata mördare, rånare och våldtäktsmän och ändå tycka att det finns bättre lösningar än att skjuta dem eller, som en av Pauls arbetskamrater föreslår, sätta dem i koncentrationsläger. De förstår inte att man kan ha förståelse och sympati för Paul, och ändå tycka att han gör fullständigt fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar