När man har ett gäng
karaktärer vars huvudsakliga funktion är att drabbas av allt elände
manuset kan kasta på dem och i normalfallet dö en i taget tills det
bara finns en eller max två kvar, har man också ett litet problem.
Om man vill att publiken ska bry sig om de här människorna - och
därmed bry sig när de dör - måste man ge anledning till det, och
därifrån har vi uttrycket "twenty minutes with jerks".
Man har kommit för att se en invasion från rymden, ett gigantiskt
krossarmonster eller kanske tortyrfixerade psykopater men innan man
får det måste man presenteras för deras offer medan man otåligt
trummar med fingrarna.
Ett sätt att lösa
problemet är att ge ett litet smakprov på vad som komma skall och
hoppas att det upprätthåller spänningen under transportsträckan.
Det funkar ofta dåligt då publiken i allmänhet vet vilken film den
ska se. Ett annat sätt, som kräver mer skicklighet men fungerar
mycket bättre när det lyckas, är att göra de inledande
sekvenserna så bra att vi njuter av dem även om vi väntar på
monstren.
När det greppet fungerar
kan det bli väldigt bra, som i Alien (och, för den delen, Aliens).
När det inte fungerar kan det bli väldigt dåligt, som i Skyline.
Den klantar sig på båda fronterna och har ett av de minst
intressanta persongallerier jag någonsin sett. Redan när de många
bihandlingarna började dyka upp anade jag att de skulle försvinna
så fort rymdvarelserna dök upp, och se på fan, det stämde.
Rymdvarelserna, ja. Det
är förstås dem filmen egentligen handlar om men det var väl för
dyrt att faktiskt fokusera på dem, eller så föll filmskaparna i
Transformers-fällan och inbillade sig att deras ointressanta
karaktärer var det som åskådarna kommit för att se. De visas i
alla fall redan i inledningssekvensen i form av ett blått ljus som
hypnotiserar Jarrod (Eric Balfour), till hans flickvän Elaines
(Scottie Thompsons) stora förskräckelse.
Det tar dock snabbt slut,
vi flyttas några timmar tillbaka i tiden och får stå ut med de där
tjugo minuterna med Jarrod, Elaine, Jarrods kompis Terry (Donald
Faison), Terrys flickvän Candice (Brittany Daniel), Terrys assistent
Denise (Crystal Reed) och Ray (Neil Hopkins), som arbetar för Terrys
specialeffektföretag. Det är anställningserbjudanden, planerade
flyttar, en oplanerad graviditet och en fest som antagligen vill
påminna om den i Cloverfield, och alltihop är platt och tråkigt.
Sen dyker rymdvarelserna
upp, Ray dör, Jarrod håller på att knalla rakt ut i det blåa
ljuset men tacklas av Terry, och så tillbringar vi en timme eller så
med att se karaktärerna tjafsa, bråka och då och då dö. Ska de
stanna inne, ska de försöka ta en båt, vem kommer att knäckas,
gäsp. Jag väntade på en twist, något oväntat, något intressant,
men ingenting dök upp. Stämningen av total global apokalyps som
filmskaparna desperat försökte skapa materialiserades aldrig, och
jag lät mig distraheras av precis vad som helst. Jag antar att det
udda slutet var ett sista försök att göra något speciellt av den
här soppan, men eftersom det bryter just när det har potential att
bli intressant fungerar inte det heller.
Men jag antar att Donald
Faison behövde något att göra mellan Scrubs och The Exes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar