Det snällaste jag kan
säga om den här filmen är att den inte är lika dålig som sitt
rykte. Den kallas kalkon och en av Sveriges sämsta filmer, och så
illa är det verkligen inte. Men den är inte bra. Gud nej, den är
inte bra. Faktum är att det ibland känns som om den anstränger sig
för att inte vara bra.
Den utspelar sig på
medeltiden. Hanna (Lena Endre) har i fyra år levt ensam med sina två
barn då hennes man Ulf (Mikael Persbrandt) har varit ute på
korståg. Just som hon håller på att ge upp hoppet får hon bud om
att Ulf är på väg hem och då ger hon sig genast av för att möta
honom. Hon ska stå på stranden och ta emot honom precis som hon
stod på stranden när han gav sig av fyra år tidigare.
Svärfadern Olof
(Sven-Bertil Taube) envisas - trots att Hanna är en badassbrud med
pilbåge - med att skicka med två ynglingar som skydd och hjälp. De
är inte till mycken nytta; hon hinner knappt komma iväg förrän
det dyker upp en mystisk mörk dimma, ett gäng oförklarade
vandrare, och sen är pojkarna försvunna och utan mankemang borta ur
berättelsen. Hanna tar det hela med sådan ro att man skulle kunna
tro att det var hennes plan hela tiden.
I stället lierar hon sig
med vännen Joel (Kjell Bergqvist), som försöker begå självmord
efter att ha förlorat såväl fru och barn till pesten. De stöter
på en namnlös stum flicka (Natalie Minnevik) som de tar under sina
vingar medan de vandrar genom ett pesthärjat land för att hitta
Ulf.
Tre solar har inte vad
man traditionellt skulle kalla för en handling. Det är snarare
småbitar som ibland hör ihop och ibland inte, ibland har en
funktion för berättelsen och ibland inte. Vi träffar på en
fängslad barberare (Rolf Lassgård), en judisk konstnär (Rikard
Wolff) och en stad som löst pestproblemet genom att stänga sina
portar och be alla utanför att dra åt helvete, vilket verkar vara
symptomatiskt.
Och allt är så
genomträngande hopplöst dystert. Den som inte dör i pest vill
förmodligen dö och den som till äventyrs inte vill dö kommer
definitivt att göra det, troligen på något obehagligt sätt. Det
finns inget mål - vi förstår långt innan Hanna gör det att det
här inte kommer att sluta väl - och naturligtvis serveras vi ett
slut som omintetgör den film vi nyss sett.
Tänk om vi kunde ha fått
se de här skådespelarna, med de här dräkterna och de här
kulisserna, i en sammanhängande historia som hade ett syfte. Denna
glider liksom bara iväg och slutar och vi undrar vad det var tänkt
vi skulle ta med oss. Att det mänskliga livet är fundamentalt tomt
och meningslöst och vi har inget annat val än att hänga i?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar