söndag 23 juni 2013

The Good Son (1993) - 5/6


The Good Son är en av de bättre "creepy child"-skräckfilmerna jag sett. Den är inte i klass med till exempel The Orphan, men den befinner sig i närheten och utmärker sig genom att vara obehagligt realistisk. Det här känns som något som skulle kunna hända, och filmen tvingar mig att tänka igenom vad jag skulle göra om det hände mig? Skulle jag göra som mamman gör i det överraskande, originella slutet? Hur skulle resten av livet te sig?

Tolvårige Mark Evans (Elijah Wood) förlorar sin mor (Ashley Crow) och hans far (David Morse) reser till Japan för en sista affärsresa som ska göra att han aldrig behöver lämna sin son igen. Under tiden ska Mark bo hos släktingar, sin farbror Wallace (Daniel Hugh Kelly) och hans fru Susan (Wendy Crewson) och deras två barn Henry (Macaulay Culkin) och Connie (Quinn Kay Culkin). I huset finns också minnet av lillebror Richard, som dog liten.

Henry är en trevlig pojke men det är något fel på honom och det är bara Mark som kan se det. Inför Mark tar Henry av sig masken och visar sitt rätta jag. Han är en sociopat som döljer det för alla, utom för Mark. Han vet att Mark inte kan göra något ändå. Henrys föräldrar kommer aldrig att tro honom, och Henry kommer med strategiska hot för att hålla Mark hjälplös.

Till att börja med är Henry bara obehaglig, men han blir snart farlig. Han tycker om döden, han tycker om att orsaka den, och Mark börjar frukta för sina näras liv. Han befinner sig i en mardröm, den ende som vet hotet som lurar på dem alla.

The Good Son är en riktig uppvisning av de två minderåriga huvudrollsinnehavarna. Att Elijah Wood var bra redan som liten visste jag om, men detta är med god marginal Macaulay Culkins bästa rollprestation. Kanske fungerar det av samma anledning som Hayden Christensen var rätt val att spela Stephen Glass; Henry låtsas vara mänsklig och även när han kör sin snäll-pojke-grej märks det att det inte är på riktigt. När han släpper masken är han i stället en halvrobot, en varelse vars enda mål i livet är att tillfredsställa sig själv. Han verkar förstå att andra har känslor och han tycker om att manipulera dem, men han bryr sig inte om dem.

Bortsett från Wood och Culkin är filmens främsta tillgång dess smidiga, intelligenta manus som långsamt bygger upp en frånstötande stämning. Mark befinner sig i helvetet, han lider av Cassandrasyndromet, han vet något och ingen kommer att tro honom. Han blir allt mer förtvivlad och vi lider med honom varenda ögonblick.

Det allra bästa i The Good Son är dock slutet. Alltför ofta längtar man efter ett slut som detta men väldigt sällan vågar filmer leverera det. The Good Son slutar ärligt, knivskarpt, och smärtsamt.

Inga kommentarer: