En man (Stephen Dorff)
vaknar upp i mörkret och det enda han ser är en klocka vars stora
röda digitalsiffror räknar ner. Han trevar och upptäcker att han
är instängd i en plastkista. När klockan når noll - och börjar
om - sprakar en gammal radio till liv och han får kontakt med en
annan man som tydligen är i samma situation. Han försöker få
grepp om vad det är som pågår och det blir snart tydligt att det
är någon annan som har kontrollen.
Mannen är Jeremy Reins,
specialagent vid Secret Service, och av allt att döma har han
kidnappats av terrorister som försöker få ur honom hemlig
information som bara en handfull känner till. För att lyckas med
detta använder de mer och mindre direkta, och mer och mindre
brutala, metoder medan Jeremy anstränger sig för att inte knäckas
och försöka ta sig ur sin situation. Filmen följer honom, vi ser
bara det han ser och hör det han hör, och nästan hela filmen
utspelar sig inne i den där plastkistan tillsammans med Jeremy.
Det är förstås
omöjligt att inte jämföra Brake med Buried, och under större
delen av sin löptid lyckas den faktiskt vara nästan lika bra. Den
är medryckande, fängslande och intensivt välgjord. Där Buried var
lågmäld och återhållsam så är Brake snarare en actionfilm där
all action händer offscreen, vilket borde vara en dödsdom. Men det
fungerar. Där Ryan Reynolds spelade en vanlig man i en hemsk
situation spelar Stephen Dorff en hårding, men det vi förlorar i
närhet och igenkänning vinner vi tillbaka i inlevelse. Det är inte
svårt att själv bli fängslad i plastkistan och börja vara rädd
för vad som ska hända härnäst. I Buried kom spänningen från
andra ställen, Brake lyckas berätta en riktig historia utan att
släppa Dorff med blicken.
Problemet med den här
sortens historia är förstås att avsluta. Öppnar man kistan och
släpper ut huvudpersonen, och hur hanterar man i så fall det slaget
mot filmens struktur? Går det att inte göra antiklimaktiskt? Eller
låter man huvudpersonen stanna kvar i kistan hela vägen ut, och hur
lyckas man i så fall göra det dramatiskt?
Buried löste problemet
på ett briljant sätt, men det är här Brake fullständigt
misslyckas. Efter att ha varit en solitt jättebra film tappar den
bort sig i slutminuterna. De hopklantade, ogenomtänkta slutscenerna
massakrerar all logik från det som kommit före och just när jag i
huvudet började formulera recensionens meningar om hur Brake
plötsligt blev dålig så blev den ännu sämre och mer obegriplig,
och utan förklaring följer eftertexterna. Det är en av få gånger
som en films slut fått mig att ropa "Nej!" rätt ut, av
ren besvikelse.
Brake innehåller en
besynnerlig och surrealistisk kort sekvens där vi får höra ett
telefonsamtal precis innan det inträffar. Jag kunde inte komma på
någon förklaring till det - särskilt som filmen själv helt
ignorerade det - men efter att ha sett det obegripliga slutet
misstänker jag att förklaringen är att hela filmen är en mardröm eller
hallucination. I så fall är det här den klichéns subtilaste exempel någonsin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar