torsdag 16 maj 2013

Ironmaster (1983) - 1/6


En stenåldersstam leds av den gamle Iksay (Benito Stefanelli). Hans förstahandsval till efterträdare är den storvuxne muskulöse ariske helyllekarlen Ela (Sam Pasco), som inte alls liknar de andra i stammen - de är snarare taniga italienare. Iksays son Vood (George Eastman) skulle inte kunna vara en mer uppenbar skurk om han så bar en skylt med ordet "skurk" om halsen.

Vood vill ta över efter fadern och tänker inte låta Elas popularitet och övriga fördelar hindra det. Han tar saken i egna händer och slår ihjäl Iksay. Ela ser dock dådet och avslöjar Vood inför resten av stammen. Ela blir hövding och Vood skickas i exil.

Vood vandrar nerslagen omkring tills han efter ett vulkanutbrott hittar en svärdsformad pinne av ett nytt ämne: järn. Med detta supervapen i handen återvänder han till sin stam, besegrar Ela, tar över ledarskapet och binder fast Ela vid ett träkors i solen. Ela tar sig loss och så inleds järnkriget, där den expansionistiske, aggressive Vood leder sin järnbeväpnade stam mot precis alla de kan hitta. Vood är ute efter makt och slavar, och han ska mata sin krigsmaskin med ständigt nya erövringar. Ja, det kan möjligen tänkas vara en tunt beslöjad metafor.

Världen - och järnet - ser så märkliga ut att jag väntade mig att den stora twisten skulle vara att det här inte var tusentals år sedan utan en postapokalyptisk framtid. Så var det inte, men det skulle hur som helst inte vara en bättre förklaring på varför grottkvinnorna ser ut som sminkade modeller och Ela som en nazistdröm. Den pacifistiska stammen hade inte passat in bättre, och Voods mystiska profetissa Lith (Pamela Field) hör inte hemma någonstans.

Ironmaster är fundamentalt fel på det. Manuset är en lång rad logiska missar, historien är en klumpig liknelse, och karaktärerna är tråkiga arketyper vars handlingar inte anses behöva någon annan grund än just att de utförs av tråkiga arketyper. Att det rör sig om en italiensk lågbudgetfilm hade varit uppenbart även om vi sluppit dubbningen som drabbar alla utom de viktigaste karaktärerna. I korthet är den ett exempel på orsaken till att det ansågs så uppseendeväckande när spaghettiwesterns ibland var bra.

Inga kommentarer: