tisdag 7 maj 2013

Alien Nation (1988) - 2/6


Hur mycket jag än älskar lycklig eskapistisk action som Star Wars, Hellboy, Indiana Jones eller The Mummy så är science fiction och fantasy som bäst när den via liknelse eller jämförelse säger något om vår egen värld. Genom att frigöra sig från publikens förutfattade meningar kan spekulativ fiktion erbjuda infallsvinklar och insikter som man egentligen inte kan få på något annat sätt. Rasism, sexism, religion, homofobi, och alla olika samhällsformer kan belysas genom att man ser på de fenomenen utifrån.

Därför kan det tyckas konstigt att mitt huvudintryck av Alien Nation, en film om rymdvarelser som lever som en avskydd minoritet mitt i människornas Los Angeles, är att den inte borde ha varit en science fiction-film alls. Det beror på att den inte bryr sig om att använda sin premiss till något alls före slutscenen (den meningsfulla slutscenen, inte den påklistrade minutlånga sekvens som bara är till för att vara en buffert före eftertexterna), som dock är bra nog att vara det enda som räddar filmen från uselhet.

Ett rymdskepp anlände till Jorden tre år före filmens början. Det visade sig vara ett slavskepp, fyllt av varelser genetiskt framavlade just för att vara slavar. Märkligt nog ser de ut som människor utan ytteröron men iklädda fläckiga badmössor, och tydligen är de fullständigt kompatibla med oss på alla möjliga sätt. De är dessutom smartare och starkare än vi är, och kan supa till på skämd mjölk. Saltvatten fräter dock på dem som svavelsyra, så det är inte bara fördelar.

Efter några år i karantän har de nu släppts ut i frihet, skaffat sig jobb och bostäder och bildat familjer. De kallas nykomlingar men i folkmun heter de "slags", de bor i stadsdelen som kallas Slagtown, och de utsätts för misstankar, hat och fördomar.

När polisen Matthew Sykes (James Caan) förlorar sin partner Bill Tuggle (Roger Aaron Brown) i en eldstrid med brottsliga nykomlingar frivilliganmäler han sig trots sina åsikter om nykomlingarna till att bli partner med den förste av dem som befordrats till civilpolis: Samuel Francisco (Mandy Patinkin), som Sykes kallar George då han vägrar presentera honom som Sam Francisco. Hans plan är att på omvägar utreda mordet på Tuggle.

Har vi inte sett filmer exakt som denna många gånger innan? Varför behöver George vara rymdvarelse, varför kan Slagtown inte vara en vanlig jordisk etnicitetsenklav, och hur ruttet förutsägbar kan en buddy-cop-film egentligen bli? Rasismmetaforen är så tung och osubtil att den knappt kan kallas för metafor längre. Nykomlingarna är i princip människor med annorlunda utseende och matvanor. Låter som precis vilken invandrargrupp som helst.

Dessutom är det inte mycket med Matthew Sykes. Han påstås vara - och filmens logik kräver att han är - fientlig mot nykomlingarna men han visar sig bra mycket mer förstående och tillmötesgående än de flesta människor i filmen. Hans personliga karaktärsresa är inte så imponerande när det verkar som om utgångspunkt och mål är på ungefär samma plats.

Det mest underhållande i filmen är den alltid skicklige Terence Stamp som ärkeskurken Harcourt och slutstriden med honom hade faktiskt varit svår att göra utan science fiction-inslaget. Samtidigt är stridens utgångspunkt fullständigt larvig, nästan lika larvig som första avsnittet av TV-serien som följde på filmen, och resten av Alien Nation är en platt historia som består av klumpigt återvunna filmbitar, kryddade med en meningslös och onödig twist.

Inga kommentarer: