Den här filmen handlar
mycket mer om stämning än intrig, mycket mer om känslor än
motivation och mycket mer om antydningar än förklaringar. Det blir
aldrig helt klart vad det är vi betraktat och jag tror att intrycket
man får av The Hunger beror lika mycket på förväntningar,
förhoppningar, förhandsinformation och sinnesstämning som av dess
beskrivbara egenskaper. En annan kväll hade jag kanske älskat eller
hatat den.
Handlingen berör såvitt
jag kan utröna en uråldrig - vi får aldrig veta hur gammal, men
jag misstänker att det räknas i årtusenden - vampyr (Catherine
Deneuve), även om det ordet aldrig nämns. Hon kallar sig nu för
Miriam Blaylock, förmodligen det sista av många namn hon använt.
Hon lever i ett
kärleksförhållande med John Blaylock (David Bowie), en betydligt
yngre man som hon själv gjorde till vampyr och lovade evigt liv och
evig kärlek. Så blir det nu inte utan han börjar plötsligt åldras
i oerhörd hastighet. Han går från trettio till femtio på en natt
och sedan till åttio på nästa dag. Han vet inget botemedel och om
Miriam gör det så håller hon det för sig själv.
Johns enda hopp är
därför doktor Sarah Roberts (Susan Sarandon) som forskar kring
åldrande, men när en medelålders man dyker upp och påstår att
han var ung i går kväll så tror hon honom inte utan lämnar honom
i ett väntrum tills han ger upp. När dr Roberts samvete gnager
henne går hon hem till paret Blaylock, men John finns inte längre
kvar. Det gör däremot Miriam, som ser dr Roberts djupt i ögonen
och väljer ut sin nästa kärlekspartner. Det utmynnar i en på sin
tid i förväg legendarisk sexscen som faktiskt förtjänar sitt
rykte; sällan har vi väl sett två så etablerade skådespelerskor
i en så tydlig scen. Men den blir aldrig vulgär eller exploitativ. Den fungerar perfekt i sin kontext.
Det är det mycket i The
Hunger som gör. De bästa delarna är sagolika i det ordets
bokstavliga mening. Karaktärerna rör sig i en modern miljö men är
tagna ur en antik legend. Stämningen är tagen ur en spökhistoria
och känslorna från en kärleksmyt. Den ibland övermyckna vagheten
hjälper till. Det här är en film som för det mesta tjänar på
att inte besvara alla frågor, precis som sagor sällan gör.
Jag tror, efter lite
funderande, att dess stora svaghet är de realistiska scenerna.
Doktorn i sitt labb med sina kollegor, apan de experimenterar med,
blodprovet de analyserar. Det är taget från en helt annan historia
och det är ett grepp som ibland fungerar men bara när skiljelinjen
mellan de två världarna antingen är tydlig eller till slut
kollapsar. Här samexisterar de, vampyrerna och doktorerna, men de
verkar låtsas som om den andra sidan inte finns. The Hunger är två
filmer i en, och jag är ett mycket större fan av den ena än av den
andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar