Freaks inleds med en för
sin tid remarkabelt progressiv text som förklarar att en historia
som denna aldrig kommer att filmas igen, för dess ämne och
huvudpersoner - missbildade människor som lever på att låta sig
uppvisas på nöjesfält - håller tack vare den moderna vetenskapen
på att försvinna. Dessa stackars människor, utstötta, fruktade,
förlöjligade, håller ihop under ett strikt regelverk som är till
för att skydda dem alla.
Regissören Tod Browning,
som själv tillbringat en tid med en kringresande cirkus, fyllde
rollerna med faktiska freaks. Vi ser den nu nästan helt försvunna
sideshowens legender, människor som de siamesiska tvillingarna Daisy
och Violet Hilton, den arm- och benlöse prins Randian, fågelkvinnan
Koo Koo, den skäggiga damen Olga Roderick och mikrocefalen
Schlitzie. Några av dem utför sina nummer framför kameran; vi får
till exempel se prins Randian rulla och tända en cigarrett med
munnen.
På den kringresande
cirkusen finns även dvärgarna Hans (Harry Earles) och Frieda (Daisy
Earles). Hans har förälskat sig i trapetskonstnären Cleopatra
(Olga Barcanova), som fått veta att Hans inväntar ett stort arv och
därför låtsas vara intresserad av honom samtidigt som hon
tillsammans med sin egentlige pojkvän, tyngdlyftaren Hercules (Henry
Victor), planerar att mörda honom.
Frieda har förstått att
Cleopatra inte bryr sig om Hans och försöker varna honom, men han
lyssnar inte. Han är kär i den vackra - och normallånga -
Cleopatra. De andra freaksen lyssnar på Friedas oro men accepterar
Cleopatra tills hon avslöjar sig. Då är de redo att utkräva en
gruvlig hämnd. Det är en scen som kanske borde vara skrattretande
men i stället blir kuslig och hotfull. Cleopatra och Hercules har
bråkat med fel människor.
Filmen står entydigt på
freaksens sida. Dessa naturens misstag är här hedersamma och
lojala, medan de två "normala" Cleopatra och Hercules är
de egentliga monstren. Det bidrog säkert till den storm av
kontrovers som omgav filmen, även om en ofta angiven anledning är
de tydliga och våldsamma sekvenser som senare klipptes bort och
numera anses förlorade för alltid. Jag vet inte om de hade gjort
filmen ännu bättre men jag misstänker att det var en bra
klippning. Freaks är stämningsfull och mörk. Blod och våld hade
förmodligen bara förstört intrycket.
Det stora avslöjandet av
Cleopatras slutliga öde fungerar tyvärr inte längre, om det
någonsin gjorde det. Exakt vad som hände henne är inte uppenbart
och hjärnan envisas med att fundera över det i stället för att
känna den iskalla fasa som scenen förtjänar. Vad som hände
Hercules får vi inte ens veta i den överlevande versionen. Det är
synd att så illa följa upp den briljanta stormscenen som tar ett
koncept som borde ha varit omöjligt och gör det otäckt effektivt.
Men sammantaget är
Freaks - än i dag - en mycket bra film. Den är oklanderligt
välgjord och dessa människor och deras öden fascinerar oss
fortfarande. Kanske ännu mer i dag, när vi aldrig själva får se
dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar