torsdag 14 november 2013

Chloe (2009) - 4/6


Catherine (Julianne Moore) är en framgångsrik gynekolog. Hennes man David (Liam Neeson) är en populär universitetsföreläsare. Chloe (Amanda Seyfried) är en skicklig och förmodligen ganska dyr prostituerad. När Catherine börjar misstänka att David är otrogen mot henne lejer hon Chloe till att försöka förföra honom.

Det här är en av de filmer där jag knappt vill berätta något alls om handlingen, för hela nöjet ligger i att se den spelas upp och följa den längs dess väg - och försöka förutsäga vart den ska bli av, vilket är svårare än man först tror. Chloe är mycket bättre än den till att börja med verkade och bjöd på både spänning och överraskningar. Flera gånger trodde jag att jag visste vart den ville komma, men jag hade fel. Huruvida den skickligt manipulerade mig eller jag ville bli manipulerad spelar ingen roll; att den lyckades är nog.

Det är Chloe själv som är i centrum för filmen. Hon är i sig ett mysterium, med personlighet och motiv som förblir otydliga. Vi vet av hennes inledande monolog att hon är bra på det hon gör och - kanske viktigast av allt - att hon förstår vad det är hon gör, att hon förstår manlig psykologi. När hon berättar om hur hon klarar av att göra sitt jobb förstår vi att det finns djup i henne som inte är uppenbara. Är hon ute efter pengar, eller något helt annat? Hon skapar i alla fall en kontakt med Catherine, kanske född ur iskallt affärssinne, men kanske inte.

Jag vet att det här bara är ett symptom på vår kulturs fixering vid sexuell exklusivitet, men jag måste fråga mig vad Catherine tycker att hon uppnår. Som bäst kan hon bevisa att hennes man inte heller är immun mot att bli förförd av en ung heting. Det betyder inte att han var otrogen före Chloe, bara att det fanns en punkt när han kunde ta det steget. Jag vill fråga henne om det skulle göra henne lyckligare att veta det.

Inga kommentarer: