torsdag 28 juni 2012

The Chronicles of Riddick (2004) - 3/6


"In normal times, evil would be fought by good. But in times like these, well, it should be fought by another kind of evil." Den som sett Pitch Black vet vem hon talar om: den mordiske antihjälten Riddick (Vin Diesel). Det onda han måste bekämpa är Necromongers, ett besynnerligt gäng. De är en teokratisk fascistarmé vars rustningar är remarkabelt trista med tanke på hur deras interiörer ser ut - insidan av deras rymdskepp är en miljö man minns. The Chronicles of Riddick ser ut som precis det den är: storbudgetuppföljaren till en innovativ lågbudgetfilm.

Necromongers plan är att erövra universum, antingen döda eller omvända alla som bor i det, och sen föra dem till ett annat universum som de kallar Underverse. Det ska vara ett paradis. Deras ledare (Colm Feore) har varit där och kom tillbaka som halvlevande och övermänsklig, så det verkar vara en bra deal han har på gång, i alla fall. Märkligt är att han är den sjätte Necromongerledaren och allt pekar på att han dödade den förre. Hade femman också varit i Underverse? Det verkar inte så av berättarrösten.

Den tillhör för övrigt Aereon. Hon är en märklig varelse som kan göra sig immateriell och gå på luft. Ändå går det att hålla henne fängslad med kedjor, vilket inte får någon närmare förklaring. Hon spelas av Judi Dench, som är alldeles för proffsig för att se ut som om hon undrar vad hon gör i den här filmen.

Riddick har tillbringat de fem åren sen den förra filmen med att hålla sig borta och vara i fred. Den ljuva tiden tar slut när ett gäng prisjägare, ledda av Toombs (Nick Chinlund), dyker upp för att fånga honom. Han dödar Toombs kamrater, trycker upp Toombs själv mot en vägg och pressar ur honom vad det är som pågår. Svaren leder honom till planeten Helion Prime och Aereon, som satt priset på hans huvud. Det var tydligen det lättaste sättet att få dit honom, så att han kan slåss mot Necromongers. Varför Aereon inte bara åkte och hämtade honom är oklart.

Jag envisas med att tjata om hål i handlingen. Det är inte för att jag är obstinat, det är för att The Chronicles of Riddick konstant får mig att tänka på dem. Detta är en mycket ojämn film. Ena stunden rör sig Riddick i visuellt fantastiska miljöer, i nästa tänker prisjägarna sälja honom till ett fängelse - för tydligen är fångar rena vinstmaskiner - trots att det fastställts att originaluppdragsgivaren betalar mycket mer än något fängelse. Ena stunden ser vi Necromongers predika till de besegrade och deras ledare slita ut en mans själ med sina bara händer, i nästa låter sig den oböjliga stridsmaskinen Riddick föras ombord på deras skepp som ett tämjt djur. Ena stunden går Riddick igenom en pärs med viskande spöken, i nästa vägrar skurkarna skjuta honom utan väljer i stället att anfalla närstridsexperten i närstrid.

The Chronicles of Riddick ser bra ut, håller tempot uppe även när den förspiller en alltför stor bit av sin löptid på en apart fängelsesekvens, och blir aldrig tråkig. Men den har för många hål, ger oss för lite anledning att bry oss, lyckas aldrig skapa en känsla av att universums öde hänger på det vi ser, och har en handling som blir för funktionell och mekanisk. Varför bestämmer sig prisjägarna för att mot all logik ta Riddick till fängelseplaneten som är sjuhundra grader varm på dagen och trehundra grader kall på natten (Fahrenheit, får man anta eftersom -300 inte finns i varken Celsius eller Kelvin)? Dels för att det är en ursäkt för coola scener på planetens yta, men mest för att någon från Riddicks förflutna finns där.

Spoilade jag nåt nu? Inte precis. Om du inte fattar det tio minuter in i filmen kommer du att ha glömt att jag avslöjade det långt innan det händer.

Inga kommentarer: