torsdag 4 juni 2015

Outcast (2014) - 1/6


Detta kan vara Nicolas Cages sämsta film någonsin, och nu för tiden är det en svår titel att vinna. Det är dessutom en film där han själv är så dålig som jag någonsin sett honom. Normalt är han det bästa i dåliga filmer; nu har han inte ens det kvar. Nu är det bara elände.

Outcast är tråkig från början till slut och plågas dessutom av genomgående horribla skådespelarinsatser. Mannen som behöll sin värdighet genom National Treasure, Seeking Justice och Left Behind har nu slutligen förlorat den. I rollen som korsriddaren Gallain pratar han som alla uppstyltade låtsashistoriska karaktärer vi någonsin hört, och verkar ha tappat varenda molekyl ambition.

Ingen hjälp får han heller. Hayden Christensen är uslare än vanligt i rollen som korsriddaren Jacob och de för mig helt okända Liu Yifei och Ji Ke Jun Yi får inte mycket till chans att visa eventuell talang de faktiskt besitter.

De harvar sig igenom en löjlig historia om nån kinesisk prins på flykt från sin bror och naturligtvis behöver de hjälp av vitingarna Gallain och Jacob för när har en asiat nånsin klarat av nånting utan hjälp från Mighty Whitey, och vi lider oss igenom oändliga tråkiga actionscener.

Jag tror att "tråkig" är ordet som bäst beskriver Outcast. Jag var inte intresserad av den en enda sekund, jag brydde mig inte ett dugg om den enda av karaktärerna, och striderna är inte bara sånt vi sett förut utan sånt vi inte hade velat se ens om vi inte sett det förut. Slöseri med tid, pengar, energi och arbete.

Inga kommentarer: