torsdag 28 maj 2015

Coherence (2013) - 3/6


Kompisen som rekommenderade den här filmen - specifikt till mig, han avskydde den själv - hävdar bestämt att jag gillar filmer där inget händer. Jag håller inte med, men jag kan inte förneka att han har en poäng. Nu vet jag inte vad detta har med Coherence att göra, för här händer det faktiskt saker. Okej, inte mycket. Men en del. Ibland. Och jag tyckte inte ens särskilt bra om den.

Misstolka mig inte, idén är som en bättre Primer. Åtta människor är på middagsbjudning en natt när en komet ska passera, vilket vissa av dem tror ska orsaka besynnerliga fenomen - till att börja med bara en sprucken mobiltelefonskärm. Allt eftersom filmen fortskrider blir det uppenbart att det är värre än så.

Tecknen börjar subtilt och obegripligt men snart är det uppenbart att verkligheten kluvits i ett kanske oändligt antal bitar, och varje gång man går ut riskerar man att komma tillbaka till ett annat hus än det man lämnade. Versionerna skiljer sig mer och mer allt eftersom tiden går och det är här Coherence är som bäst: när den verkligen utforskar sin originella premiss. Även om det finns en och annan lucka i logiken. Kan nån förklara varför lysstavarna har olika färger?

Den tillbringar tyvärr inte mycket tid med att göra det. Resten av tiden är det ganska ointressant karaktärsdrama som tar plats, filmat med irriterande ShakyCam i dåligt ljus. Skådespelarprestationerna har fått hyllningar men jag vet inte varför; jag ser inget speciellt här.

Jag tror att en stor del av skulden ligger hos regissören och manusförfattaren James Ward Byrkits grundidé. Han bjöd in åtta skådespelare, duktiga improvisatörer, som han råkade känna men som inte kände varandra, och varje dag gav han dem information om deras egna karaktärer men inget mer, och så filmade han resultatet samtidigt som han kastade twistar på dem. Under de omständigheterna är det faktiskt fantastiska prestationer vi pratar om och den naturliga känsla som var målet infinner sig också, men där tar det stopp för min del.

Det är bara för tråkigt att glo på de här människorna och så fort det handlar om något annat än att försöka hantera den bisarra situationen de har slungats in i så tappar jag intresset. Jag skulle säkert älska en version av Coherence som fokuserade på premissen, inte på den pretentiösa grundidén, men det här är inte den filmen.

Och så hatar jag slutet. Må den här smärtsamma trenden att ha anti-slut dö en snabb död.

Inga kommentarer: