Varför
heter den här filmen Pearl Harbor? Den har praktiskt taget ingenting
med attacken att göra, som dessutom tillsnickrats och anpassats för
att kunna klämmas in i en amerikansk film sextio år senare.
Historielösheten är epidemisk.
Men
vi börjar med den faktiska historien, som hade kunnat göras till en
egen och kanske inte usel film om man bara skippat allt krigstramset.
Mitt i berättelsen finner vi Ben Affleck som Rafe McCawley, en
helylleamerikansk bondpåg som drömt om att flyga sen han var liten
tillsammans med kompisen Danny Walker (Josh Hartnett).
De
sökte till militären tillsammans och har blivit stridspiloter. 1941
har andra världskriget börjat i Europa men det har inte nått USA
än, och de två tillbringar sina dagar med att öva, drömma om
strid, och försätta sig själv i trubbel med skämt planerade av
någon som sett Top Gun. När de inte flörtar med sjuksköterskor,
förstås, unga kvinnor vars primära mål i livet verkar vara att
nånstans bland alla de stendumma mansgrisar de möter hitta en
vettig karl.
Rafe
visar sig förstås vara den vettige karlen, åtminstone för Evelyn
(Kate Beckinsale). De har sitt Meet Cute när han tigger sig igenom
ett fystest - dyslektikern Rafe kan inte ens identifiera bokstäverna
på syntesttavlan - och sen får vi ta oss igenom en kärlekshistoria
som för det mesta är steril och klichéig och annars består av
klumpiga försök till komik via så revolutionerande medel som
ivägskjutna champagnekorkar. En snabbkurs i hur man får omkull
sjuksköterskor med hjälp av kemiskt framkallade tårar försummas
inte heller.
Rafe
blir antagen till Eagle Squadron, RAFs amerikanska avdelning, och ger
sig av till Europa för att slåss mot tyskarna. Han blir nerskjuten
och rapporteras död, vilket öppnar dörren för en kärlekshistoria
mellan Evelyn och Danny. Den är för övrigt betydligt intressantare
än den mellan Rafe och Evelyn men prognosen ser inte vidare bra ut;
givetvis är Rafe inte död utan kommer tillbaka och finner att hans
flickvän och hans barndomsvän börjat nuppa i hans frånvaro. Finns
det inte nåt om det i The Bro Code?
Över
till själva attacken. Dess annalkande visas i scener som verkar
tagna från en helt annan film. Amerikanska underrättelsetjänsten
fångar upp sändningar och dechiffrerar, proffs försöker förutsäga
vad japanerna tänker göra, och det finns förstås en smarting som
räknar ut det men inte blir lyssnad på. Samtidigt ser vi japanerna
planera den kommande slakten, helt utan entusiasm.
Japanerna
i den här filmen har det verkligen dystert. De ska iscensätta en
förlamande attack och beter sig som om de är tvungna. Det kanske
kan förklaras av att motivet för attacken - enligt filmen - var att
Japan nästan hade slut på olja. Japanernas motvilja kulminerar när
attacken är över och de ger varandra deppiga blickar - "I fear
we have awakened a sleeping giant". Om det hade varit en
amerikansk attack hade det varit en massa highfiveande och
utbasunerad patriotisk musik.
Så
vi har ett triangeldrama som av någon anledning störs av instoppade
scener med japaner som planerar något de helst vill slippa. När
attacken väl kommer, i en oändlig scen av korta klipp, har den inte
ens den förväntade funktionen att tvinga ihop Rafe och Danny igen;
vid det laget har de redan överbryggat sin klyfta genom den väl
beprövade metoden att supa till ihop. För handlingen är attacken
helt irrelevant, och för attacken spelar det ingen som helst roll
att Rafe och Danny hånglat med samma sjuksköterska. Det här hade
varit mycket bättre som två filmer.
Eller
rentav tre, för parallellt med de här två historierna berättas en
tredje via en handfull scener som inte tillför annat än utfyllnad,
ett märkligt val i en så här lång film. Det är historien om
Dorie Miller (Cuba Gooding Jr), som till skillnad från Rafe och
Danny fanns i verkligheten och faktiskt begick hjältedåd under
Pearl Harbor-attacken. Men hans historia ges ingen chans att
blomstra, den är bara intryckt bland allt det andra som om nån
halvvägs genom manusskrivandet fick för sig att man måste ha med
en svart nånstans. Eller injicera lite verklighet, kanske.
När
attacken är över planeras en hämndaktion, Doolittleräden under
befäl av Jimmy Doolittle (Alec Baldwin), och både Danny och Rafe
ska förstås vara med. Detta är den bästa biten i filmen, en
välgjord sekvens som nästan lyckas dölja att den egentligen är
till för att lösa triangeldramat och möjliggöra ett lyckligt
slut. Den lär dock också ha förvirrat en och annan tittare som
undrar varför en massa japanska soldater hängde i Kina, en
situation som berördes med en halv replik en god stund senare.
Pearl
Harbor försöker pressa ihop två-tre historier till en och gör det
klumpigt. Den snor sitt namn från en händelse den har föga
koppling till. Den är alldeles för lång, vilket hade kunnat fixas
genom att stryka all utfyllnad. I korthet är det här en film med
personlighetsklyvning, och båda halvorna hade behövt jobb för att
bli bra. Men de hade kunnat nå dit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar