tisdag 20 augusti 2013

The Details (2011) - 5/6


Jag älskar när filmer visar mig riktiga människor i all deras absurditet. Varenda människoliv är ett sammelsurium av sammanträffanden, så osannolika och långsökta att vi aldrig hade trott på dem om vi läst dem i stället för att leva dem. Varenda människa bryter mot sin egen karaktär och lever efter en logik som bara fungerar inne i hens egen hjärna. Och vi står ändå ut med varandra.

Det börjar med ett gift par, Jeff (Tobey Maguire) och Nealy (Elizabeth Banks), som lever förortsliv i sitt radhus och med sin trädgård och sin son Miles (Miles Ellenwood). Idyllen rasar när trädgården hemsöks av tvättbjörnar och Jeff blir besatt av att göra sig av med dem, kosta vad det kosta vill.

Från tvättbjörnarna löper varenda tråd och varenda katastrof som drabbar Jeff. Allt eftersom filmen fortlöper lär vi oss mer om honom, om hur han tagit sig igenom livet via minsta motståndets lag. När han har kunnat fuska har han fuskat, när han har kunnat anstränga sig minimalt har han gjort det, och han har hamnat där han hamnade av en slump snarare än av målmedvetenhet.

Därmed inte sagt att det är ett dåligt ställe att vara på. Han är läkare, han har vänner, han har sin familj. Och han har ett hjärta, också. Det visar han i sin vänskap med basketkompisen Lincoln (Dennis Haysbert). Det är inte många som hade gjort det Jeff gör för Lincoln.

Men samtidigt åtrår han sin gifta kurskamrat (Kerry Washington), föraktar sin knäppa newageiga granne (Laura Linney), och gör allt för att komma undan sitt handlandes konsekvenser. Men ju mer han anstränger sig desto värre snärjer han in sig. Jag önskar att jag kunde berätta mer men det roliga med The Details är att följa handlingen allt eftersom den vecklar ut sig framför ögonen. Vi delar Jeffs panik när det blir värre och värre.

Tobey Maguire är perfekt i rollen. Han ser ut som om han bara för helvete inte kan tro allt som händer honom, som om han tror sig vara två sekunder från att vakna ur en särdeles märklig dröm. Han rider det ansiktsuttrycket ända in i det originella slutet, vars originalitet inte kommer ur att det är uppseendeväckande utan ur att det är så besynnerligt bekvämt och vanligt. Det såg jag inte komma.

Inga kommentarer: