tisdag 1 januari 2013

Invasion of the Bee Girls (1973) - 1/6


En minimaldefinition av spelfilm skulle kunna vara något i stil med "rikta en kamera mot människor som gör och säger saker enligt ett förutbestämt mönster". De flesta filmer går längre än så. Invasion of the Bee Girls är inte som de flesta filmer.

Dess skapare trodde inte på skådespelare (när det dyker upp lite inlevelse blir tittaren så förvånad att hen tappar bort sig i handlingen) eller på ljus (ofta är det så mörkt att det är svårt att se vad som händer), men däremot på nakna bröst och utdragna, oerotiska sexscener. Det är titelns bitjejer (inte i den moderna betydelsen) som är det i särklass intressantaste i filmen. De beter sig i alla fall som något annat än marionettdockor av plast där de vrider sig och flämtar och försöker ta över världen.

I alla fall tror jag att det är det de försöker. Det blir aldrig riktigt klart vad deras långsiktiga plan är. Deras kortsiktiga plan är i alla fall att döda män och förvandla kvinnor till fler exemplar av sig själva, vilket sker genom en besynnerlig ritualiserad procedur som involverar bin och vitt gegg. När en kvinna genomgått den får hon kolsvarta facettögon och förmågan att döda en man genom att ha sex med honom - "coming and going at the same time", som en karaktär uttrycker det.

Efteråt ser det ut som om han dött av sexuell utmattning, vilket jag inte är alls säker på att en verklig obducent skulle kunna skilja från vilken utmattning som helst, och eftersom detta sker på ett regeringsfinansierat forskningsinstitut kommer agent Neil Agar (William Smith) dit för att undersöka saken. Till att börja med finns det bara ett lik, men de blir stadigt fler och stackars Agar anstränger sig för att lösa mysteriet. Det tar lång tid och kräver många döda, men ärligt talat: hur snabbt hade du själv kläckt hypotesen att en galen vetenskapskvinna förvandlat sig till en bihybrid som knullar ihjäl män?

Vetenskapskvinnan i fråga heter Susan Harris, spelas av Anitra Ford, är entomolog och har gjort mutationsexperiment på bin som tydligen - genom en ytterst oklar händelsekedja - lett till att hon själv blivit den första bitjejen och färdigställt proceduren som skapar fler. Hon är också med god marginal det bästa i filmen, en ståtlig vacker kvinna, en klassisk femme fatale.

Samtliga kvinnor i filmen - tror jag - tar av sig kläderna, vare sig handlingen kräver det eller inte. Jag skulle tro att det är fler scener med nakna bröst än scener utan. Att det ändå lyckas bli så otroligt ointressant, till och med när Susan Harris ömt kysser en nybliven bitjej, har att göra med att filmens genomgående stämning effektivt dödar all tillstymmelse till erotik. Det här är en film från en förgången era, när ett naket bröst var nog för att dra män till biograferna. Numera är det en film att se i ett litet killgäng med en back öl, eller inte alls.

Inga kommentarer: