tisdag 15 januari 2013

Young Einstein (1988) - 1/6


I slutet på åttiotalet dök plötsligt namnet Yahoo Serious upp. Han skulle bli nästa komiska stjärna och beviset för detta var Young Einstein. Jag var elva, hade låga förväntningar och ännu lägre krav, och jag tyckte inte då att det var nittio bortslösade minuter. Sen hörde jag sällan talas om Yahoo Serious igen, och när jag som vuxen såg om filmen hade jag inte svårt att förstå varför. Det sägs att den var en succé i Australien; jag antar att det är ett tecken på kulturklyftan.

Serious (han hette ursprungligen Greg Pead men bytte officiellt namn 1980) kom på idén till Young Einstein, skrev manus, regisserade och spelade huvudrollen. Han har sagt att han fick idén när han såg en sydamerikansk inföding iklädd en t-shirt med Albert Einstein på, och då slog blixten ner: tänk om Einstein fötts någon annan stans? Om detta inte låter som en idé med massiv komisk potential så bevisar det bara att du är smartare än Yahoo Serious.

Om han hade stannat vid originalidén och haft en Einstein i den sydamerikanska djungeln hade det kanske blivit roligare. I stället placerade han sin Einstein på Tasmanien och eftersom Australien är Australien handlar mycket av hans tidiga historia om öl. Hans laboratorium är ett utedass och han klyver ölatomer med hammare och mejsel.

Filmen glider längre och längre ifrån den verklige Einstein, men å andra sidan handlade den här filmen aldrig om honom. Han uppfinner rockmusik, elgitarren och surfbrädan. Utvecklingen går mycket fortare än i verkligheten och till slut hotas världen av en kärnreaktor. Samtidigt får Einstein ihop det med Marie Curie (Odile Le Clezio). Är det tänkt att hon ska vara verklighetens Marie Curie? Jag är inte säker.

Är något av detta roligt? Inte mycket. Om man ska parodiera Einstein, ska man då inte fokusera på sådant som är allvarligt med Einstein? Är det på något sätt hysteriskt inkongruent att han klyver ölatomer med mejsel? Går det emot vår bild av Einstein på ett festligt sätt? Nej.

Vad hände med Yahoo Serious efter Young Einstein? Han har fortsatt göra filmer som ingen har hört talas om utanför Australien, och han försökte stämma sökmotorn Yahoo! (minns ni den?) för copyrightintrång. Jag kan nog inte komma på ett bättre sätt att avsluta den här recensionen.

Inga kommentarer: