söndag 13 januari 2013

The Guard (2011) - 5/6


I grunden är The Guard en omaka-polispar-film, en genre som nästan uteslutande producerar trist, formulaiskt skräp. Trots att den faktiskt följer de traditionella konventionerna - på sitt eget vis - lyckas den bli bra och slutar som en handbok i hur man gör en bra film i den här genren.

Hur gör man? En bra början är att göra båda poliserna till karaktärer vi inte avskyr. Det klarar The Guard med bravur. Den irländske polisen Gerry Boyle (Brendan Gleeson) är en man vi inte skulle vilja ha som polispartner, men som filmkaraktär är det omöjligt att tycka illa om honom. Han köper sex, är oförskämd som få och när han hittar ett lik tömmer han dess fickor på droger innan han rapporterar det. Han är den sortens rasist som ärligt inte vet om att han är rasist. Eller så bara roar han sig. Det är svårt att veta. Som hans omaka partner, den svarte FBI-agenten Wendell Everett (Don Cheadle), uttrycker det: "I can't tell if you're really motherfucking dumb, or really motherfucking smart".

Jag är inte heller säker, men jag lutar åt det senare. Det spelar mindre roll. Huvudsaken är att Gerry Boyle är rolig och jag tycker om honom, och jag tycker om Wendell Everett, och jag tycker till och med om skurkarna de jagar: sociopaten Liam O'Leary (David Wilmot), den filosofiläsande bossen Sheehy (Liam Cunningham) och så Clive Cornell (Mark Strong), en mördande knarklangare som klagar på att man aldrig träffar några hederliga människor i det här jobbet. Det är nog för att göra en karl deppig.

Det är som om de här karaktärerna vet vilken historia de befinner sig i, men ingen har berättat det för Wendell Everett som tillbringar halva filmen med tappad haka, dock utan att någonsin tappa fattningen. Han är ingen trist square som slås omkull så fort någon beter sig oväntat. Han må vara filmens straight man men han är inte dess hackkyckling.

Det är ingen, egentligen. Och det är heller ingen som är den störige fan som så ofta stoppas in i filmmanus som inte behöver det. Faktum är att det inte finns en karaktär i The Guard som jag inte tycker om. Det är helt enkelt trevligt att tillbringa en och en halv timme i dess värld, trots mord och knark och prostitution.

Det hjälper förstås att den är så rolig. Det är inte alltför ofta jag skrattar högt när jag sitter ensam i TV-soffan, men The Guard fick mig dit om och om igen. Det är bara rolig replik på rolig replik på rolig replik, kul situation på kul situation på kul situation, och så Gerry Boyle som må vara en torsk och en knarkare och i största allmänhet en dålig polis, men han har sin egen moraliska kompass och den pekar solklart i en riktning.

Inga kommentarer: