tisdag 29 januari 2013

Kiss Shot (1989) - 4/6


Sarah Collins (Whoopi Goldberg) är en ensamstående och skuldsatt mor till en liten dotter, Jenny (Tasha Scott). När hon blir av med jobbet och börjar känna sig trängd av fordringsägarna kommer hon ihåg biljardskillsen från ungdomen. Hon söker sig ut i spelet igen och börjar spela för pengar.

Fullt så enkelt är det förstås inte. Det är inte bara snälla pojkar hon är skyldig pengar och i biljardvärlden finns det en och annan som inte är lätt att ha att göra med. Hennes halvmanager Max (Dennis Franz) finns där för att hjälpa henne och han visar sig ha mod så det räcker och blir över.

Samtidigt som Sarah slår sig fram i biljardkretsarna försöker hon komma närmare sin dotter. Innan jobbade hon bort dotterns liv, nu riskerar hon att spela bort det. Men det är inte lätt att leva på biljard och ibland måste hon prioritera. Det hela bygger naturligtvis upp till en avslutande turnering som allt hänger på, och där motståndaren är någon alldeles speciell.

Det låter hemskt formulaiskt, och det är det ärligt talat också. Det finns inte många överraskningar i Kiss Shot och det är kanske ingen film som fastnar i huvudet. Men den är riktigt charmig och medan jag såg den blev jag förvånad över hur mycket jag faktiskt brydde mig om Sarah och Jenny.

Dessutom finns det alldeles för få biljardfilmer. Man tycker att det spelet borde vara perfekt för att behandlas filmiskt, men jag vet inte om jag någonsin sett det som ett huvudämne förutom här och i The Color of Money, en av Tom Cruises sämre "det är åttiotal och jag är en självsäker fan"-filmer.

Inga kommentarer: