söndag 7 juli 2013

The Place Beyond the Pines (2012) - 3/6


Så synd. Den här filmen är välgjord hela vägen igenom och kommer så nära att fungera, men når inte ända fram. Den tar risker som hade kunnat belönas - som borde ha belönats - och det är svårt för mig att sätta fingret på precis när den misslyckas. Men någonstans mellan den vackra inledningsscenen och det anknutna slutet tappar jag intresset, och hatar mig själv för det.

Först möter vi Luke Glanton (Ryan Gosling, och mina trogna läsare vet precis vad jag tycker om honom). Luke är en kringresande motorcykelstuntman som jobbar på nöjesfält med att köra omkring inne i metallbollar för publik som - halvmedvetet - hoppas att han ska klanta sig och bli röd soppa. Han presenteras i en välsmidd Goodfellas-liknande sekvens där han går från sin husvagn till dödsbollen och genast vill vi följa med honom på hans resa.

Den resan involverar hans ex Romina (Eva Mendes) som visar sig ha fött Lukes son. Den rotlöse Luke har plötsligt något fast i tillvaron men Romina känner inte likadant. Hon har en ny man, Kofi (Mahershala Ali), som är allt som Luke inte är. Men Lukes stolthet låter honom inte vända ryggen till och han bestämmer sig för att i alla fall bidra med pengar. Pengar som han inte har men tänker skaffa sig genom bankrån. Det slutar med en konfrontation med polisen Avery Cross (Bradley Cooper).

Det är här The Place Beyond the Pines tar sin första stora risk, som kunde ha fungerat. Som borde ha fungerat. För nu byter filmen synvinkel och börjar handla om konstapel Cross i stället. Han har problem med sin nyuppkomna hjältestatus och korrumperade kollegor och jag vill så gärna bry mig om honom, men han blir aldrig lika intressant som Luke var.

Filmen byter synvinkel och fokus en gång till och försöker sedan - inte oframgångsrikt - knyta ihop sina trådar till en helhet. Det gör den, men den återhämtar sig aldrig från tempot den tappade när Luke försvann ur historien.

Jag antar att risktagare måste misslyckas ibland, annars skulle det inte vara risker de tog. Men det är synd, för jag vill se fler filmer som The Place Beyond the Pines, inte färre. Filmer som chansar, vågar, och bryter mönster. Den här gången gick det inte, men nästan.

Inga kommentarer: