söndag 14 juli 2013

Teeth (2007) - 4/6


Det här är en film där inget betyg är rättvist och ingen genre passar. Den är speciell och underlig, och bygger på ett speciellt och underligt koncept: den mångkulturella myten om vagina dentata, den tandförsedda vaginan. För att vara något som aldrig har funnits - hoppas jag - så är det ett vida spritt, återkommande motiv. Men jag tror aldrig jag har sett en film om den bokstavliga versionen förut.

Teeth är säkert konstig även om man är amerikan men den är ännu konstigare för mig. Huvudpersonen Dawn (Jess Weixler) är en präktig oskuld i high school-ålder och taleskvinna för en av de sexfientliga avhållsamhetskulter som vi, tack och lov, är hyggligt förskonade ifrån i det här landet. Att se dem stå och skandera om hur de ska spara sig tills bröllopsnatten är direkt bisarrt. Det får mig att vilja skrika åt dem att bara sätta på varandra och ha det bra.

Men sånt gör förstås inte Dawn, sina föräldrars stolthet. Värre är det med hennes rebelliske, tatuerade, knarkande, knullande styvbror Brad (John Hensley), som tillbringar tiden med att spela högljudd musik, röka på och ha analsex med sin flickvän Melanie (Nicole Swahn). Han har ett ärr på fingret efter en halvglömd händelse i barndomen när han var den förste som drabbades av Dawns ovanliga fysionomi.

Japp, hon bär förstås på vagina dentata och Teeth berättar om hur hon inser vad det är som är annorlunda med henne och hur det förändrar henne som människa... och på ett mer konkret sätt förändrar männen runt henne. Teeth är ibland rolig, ibland vidrig, ibland lite tråkig, men den är samtidigt en smart och intressant film. Den använder sig av vaginalsymbolik som får mina mungipor att dras uppåt och naturligtvis är hela historien en inte särskilt subtil, men inte heller påträngande, metafor för sexuellt uppvaknande. När det slutar har Dawn lärt sig precis vad hon kan göra med det hon har mellan benen.

Inga kommentarer: