tisdag 16 juli 2013

Cats & Dogs (2001) - 5/6


Jag har bara en sak att säga: den här filmen innehåller fallskärmshoppande ninjakatter. Om det får dig att le så tillhör du filmens målgrupp. Om inte så bör du undvika den. Jag log.

Premissen är att det råder krig mellan katter och hundar. Båda arterna döljer sin intelligens för människorna, som i sammanhanget är krigsbyte. Djuren vill utrota sina motståndare och bli människornas enda husdjur. Jag antar att när de vunnit ska de ge sig på akvariefiskar, papegojor och illrar också, men det nämns aldrig.

Krigets fokus ligger just nu på familjen Brody. Pappan (Jeff Goldblum) är professor och håller på att utveckla ett botemedel mot den hundpälsallergi han själv lider av, vilket dock inte hindrar honom från att äga en blodhund vid namn Buddy som är utplacerad av hundarmén för att skydda professorns viktiga arbete.Om allergin botas kommer alla människor att kunna ha en hund.

Det vill förstås inte katterna veta av. Den onda mästerhjärnan Mr Tinkles, en vit perserkatt (förstås) med Sean Hayes röst, skickar en liten styrka för att oskadliggöra Buddy. Uppdraget lyckas och hundarna skickar beaglevalpen Lou (Tobey Maguires röst) för att ta Buddys plats. Under den erfarne fältagenten Butch (Alec Baldwins röst) får Lou träffa de andra agenterna med ansvar för familjen Brody, tränas upp till agent och se det avancerade övervakningscentret under Brodys gata.

Mr Tinkles skickar in sina ninjor - se ovan - och "ryssen", en legendarisk agent med Glenn Ficarras röst, för att stjäla professorns resultat och använda dem till motsatsen till deras syfte: att ge alla människor hundallergi så att katterna kan härska.

Allt det här är jätteroligt. Fånigt och fjantigt och en så dum idé att det inte borde fungera så här bra, men jag hade roligt hela vägen igenom den här tramsiga historien. Det roliga är hur stort allvar katterna och hundarna tar det på. Om de för ett ögonblick vacklade i sin övertygelse, om de för en sekund gav intryck av att veta att det bara är fåneri alltihop, skulle det inte hålla ihop. I stället är de blodigt allvarliga agenter och spioner och ninjor och militära befälhavare, vilket krockar med att de är så satans söta allihop. Och ju farligare de är, desto sötare är de, och jag kan inte låta bli att skratta.

Och allvarligt talat: fallskärmshoppande ninjakatter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Äntligen någon som håller med mig! Jag kollade bara på den här för att jag samlar på Jeff Goldblum-filmer, men den hade ju fått så väldigt dåliga recensioner överlag att jag förväntade mig världens skräp. Så jag blev positivt överraskad när det jag fick var en lite småkul och charmig barnfilm. Tramsig, javisst, men vadå då? :)

-Emelie