torsdag 12 februari 2015

Horrible Bosses (2011) - 4/6


De tre barndomsvännerna Nick (Jason Hendricks), Dale (Charlie Day) och Kurt (Jason Sudeikis) har varsitt problem med chefer. Nick är en finanskille som utnyttjas och manipuleras av det oförskämda ärkesvinet David Harken (Kevin Spacey), Dale är tandsköterska under Julia (Jennifer Aniston) som ständigt försöker tilltvinga sig sex, och Kurt arbetar på ett kemiföretag och älskar allt med sitt jobb utom Bobby Pellitt (Colin Farrell), den förre chefens son som vill krama ut så mycket profit som möjligt så han kan fortsätta med knark och horor.

När Nick, Dale och Kurt dränker sina sorger tillsammans kommer de - halvt skämtsamt - fram till en enkel lösning: mörda cheferna. Efter klantigheter och misslyckanden lyckas de hitta Motherfucker Jones (Jamie Foxx), som dock tycker att det är för lite pengar och bara går med på att vara deras mordkonsult. De bestämmer sig för att göra en Strangers on a Train och döda varandras chefer.

Det är inte svårt att lista ut vart Horrible Bosses är på väg, även om det är roligt att upptäcka detaljerna. Och slutet är förstås en osannolik räddning från ingenstans, som vänder katastrof till triumf. Någon originalitet är svår att hitta - till och med Anistons osannolikt sexuellt aggressiva karaktär är bara en klassisk komisk skruvning.

Men det är kul. Jag hade roligt hela vägen igenom Horrible Bosses, och blev underhållen. Spacey, Aniston och Farrell spelar över så mycket de bara kan, och det blir bra. Jag visste förstås att allt skulle fixa sig, men jag undrade exakt hur det skulle gå till och roades när jag fick veta det. Om jag nånsin inte har något bättre för mig och Horrible Bosses råkar gå på TV ser jag gärna om den, och det är väl så bra det kan gå för en film som inte siktar högre.

Inga kommentarer: