torsdag 21 februari 2013

Searching for Sugar Man (2012) - 5/6


Sixto Rodriguez var en musiker som i början på sjuttiotalet trollband alla i branschen, betraktades som bättre än Bob Dylan och fastnade i deras minnen. Han släppte två skivor med fantastisk musik, men av någon anledning sålde han knappt en skiva och hans korta karriär slutade med att han dog. En del sa att det var en överdos, andra att han tog livet av sig på scenen, kanske med ett pistolskott och kanske genom att han satte eld på sig själv. Rodriguez försvann i musikhistoriens dimmor.

Men något hände. I Sydafrika dök hans första skiva - Cold Fact - upp och blev en enorm hit. Den sålde hundratusentals exemplar, fanns i varenda hem och blev antiapartheidrörelsens soundtrack. Alla kände till honom men ingen visste något om honom; de hade bara hans namn och den gåtfulla bilden på skivomslaget.

Tjugofem år efter Rodriguez död letade den sydafrikanske musikjournalisten Craig Bartholomew-Strydon efter ett uppslag till en artikel, och frågan som fångade hans nyfikenhet var "hur dog Rodriguez?". Hans efterforskningar ledde honom till musikaffärer och skivbolag och till slut tvärsöver Atlanten till USA. Projektet ledde till överraskningar och oanade konsekvenser.

Det är i alla fall historien så som Searching for Sugar Man framställer den. Den sammanfaller inte riktigt med verkligheten och därmed hamnar jag i den obehagliga situationen att försöka bedöma en dokumentär som är en riktigt bra och stämningsfull och njutbar film, men som på många sätt helt enkelt inte talar sanning.

Jag väljer att säga just så. Searching for Sugar Man är en tilldragande berättelse, väl konstruerad av skickliga människor, fylld av intervjuer med intressanta människor som säger rätt saker, en film som får tittaren att må bra och tycka att världen verkar lite grann ljusare efteråt. Rodriguez musik spelas igenom filmen och är precis så fin som det hävdas. Jag förstår jämförelserna med Bob Dylan; det här låter som Dylanlåtar, fast bättre. Det är en film jag är glad att jag såg, om en människa jag är glad att jag känner till, med musik jag är glad att jag fått höra.

Men glöm inte att ta reda på sanningen. Den är väldigt lätt att hitta. Vänta bara tills efter att du sett filmen.

Inga kommentarer: