söndag 17 februari 2013

Angel Eyes (2001) - 2/6


Sharon "Pogo" Pogue (Jennifer Lopez) är en ärlig, hårt arbetande polis i Chicago. Hon har något mörkt i sin familjehistoria och nu försöker hon hitta en man men ingen passar. Catch (James Caviezel) är en mystisk man som vandrar stadens gator och gör små, goda gärningar men bara blir utskälld för det. Han tar hem mat till en kvinna som verkar vara den enda han känner, och den enda som känner honom.

En dag får Catch syn på Pogo - och är inte det två namn som föddes för att vara tillsammans - och förtrollas av henne. Därför är han på plats när hon hamnar på fel sida av en pistol. Han kastar sig in och räddar Pogos liv. Så börjar deras förhållande.

Fram till den här punkten är Angel Eyes en bra film som fick mig att vilja fortsätta titta. Jag ville veta mer om vad som dolde sig i Pogos förflutna och framför allt ville jag ha svaret på gåtan Catch. Vad är han egentligen? En ängel som i Der Himmel über Berlin - han påminner sannerligen om dem? En kringvandrande galning? Någon med en hemlighet bakom sig?

Problemet är att ju mer vi får veta om Catch - och samma sak gäller i mindre grad Pogo - desto mindre intressant blir han. När ansiktet börjar mjukas upp försvinner mystiken och det finns inte mycket som kan ta dess plats. Han var som bäst när han var okänd; han övertygar inte alls när han plötsligt ler brett eller spelar saxofon.

Framför allt köper jag inte förhållandet mellan Catch och Pogo. De irriterar varandra, de beter sig oförklarligt, plötsligt är de gulligulliga men ändå ska Catch vara den grubblande skuggan. Det får inte tag om mig alls, jag tror inte på det.

Pogo rotar i hans förflutna och avslöjar bit för bit sitt eget, som ärligt talat är det mest intressanta av de två. Catch har en hemlighet och vi får till slut veta den men jag kan inte bli annat än besviken. Jag såg fram emot något mycket kraftfullare än detta, särskilt som den känslomässiga valutan slösas bort kvickt och oskickligt.

Och så kommer Pogos stora scen, när hon håller tal på sina föräldrars andra bröllop. Det borde fungera, det har alla ingredienser för att fungera, och det är något mycket bättre och mer svårförutsägbart än jag väntade mig. Men inte ens här darrar hjärtesträngarna, antagligen för att jag vid det här laget har tappat intresset. Angel Eyes lovade mycket, höll ingenting, och kastade bort sina möjligheter.

Inga kommentarer: