tisdag 19 februari 2013

Max Payne (2008) - 1/6


Den här filmen tar väldigt lång tid på sig att komma nånvart, och innan dess är den frustrerande rörig. Ett tag verkar den som om den försöker sig på ett genreskifte i From Dusk Till Dawn-stil, men det visar sig vara ett villospår och jag tycker faktiskt det är rätt skönt. Jag kan inte tänka mig att det kunde ha fungerat bra.

Max Payne är nämligen ett klassiskt exempel på en film där regin bara fallerar. Till att börja med är den så grå att jag undrar varför man brydde sig om att alls göra den i färg; bortsett från några eldsflammor och enstaka sekvenser - främst i slutet - är de fåtaliga färgklickarna irrelevanta. Regissören John Moore slarvar bort de chanser han ger sig och om han hade gett sig in på Tarantinos revir hade nog resultatet bara blivit pinsamt.

Men du får ursäkta att jag trodde att det var det han gjorde. Max Payne börjar som ett deppigt polisactiondrama, med Mark Wahlberg som den utbrände snuten Payne som såg sin fru Michelle (Marianthi) och deras baby mördas och nu är besatt av att hitta den av mördarna som han inte dödade, den kvällen. Kollegorna tassar på tå runt honom, nykomlingarna råds att låta honom vara i fred och gamla kompisar försöker envist ta sig fram till honom.

Sen springer plötsligt en kvinna (Olga Kurylenko) nerför en gata och blir jagad av bevingade skuggvarelser medan hon skriker "inte än, inte än". Kvinnan, Natasha Sax, har precis träffat Payne och hans plånbok hittas bredvid hennes kropp, så nu måste han reda ut vad som hände med henne och rentvå sig. Natashas syster Mona (Mila Kunis, som måste ha använt styltor i den här filmen) dyker upp och nu är de ett tufft skjutjärnsvingande par som söker sanningen.

Och så blir en babblande, tatuerad man utsliten genom ett fönster av en svart ängel och faller till sin död i en faktiskt mycket välgjord - den bästa i filmen - men väldigt kort sekvens. Max och Mona fortsätter följa upp sina ledtrådar, och först en god stund senare börjar vi förstå hur det hänger ihop alltihop. Michelles död, Natashas död, och de svarta änglarna. Och en annan tatuerad, flintskallig man med en machete, och nånting blått i provrör, och besynnerliga mordritualer, och fornnordisk mytologi. Allt förklaras inte, och det tar lång tid att förklara det som förklaras. Spänning och intresse byggs upp, men levereras inte.

Under tiden flyger det en hel massa bly. När jag recenserar en film som Max Payne blir jag alltid sugen på att skriva något i stil med att allt som kan göras med pistolbeväpnade män på film redan har gjorts, men jag är faktiskt övertygad om att det inte har det. Någon där ute är ett geni på uppgång och hen kommer att skapa den mest briljanta shootout vi någonsin skådat, med sekvenser vi inte kunde föreställa sig. John Moore är inte det geniet, och i Max Payne ser vi bara sånt vi sett förut, om och om igen. Ingen fantasi, ingen inlevelse, bara springa och skjuta. I grått.

Max Payne fick mig att längta efter att få se samma material i händerna på en bättre regissör. Det finns särskilt en scen, när huvudpersonen får ett formidabelt hallucinatoriskt psykbryt, där den väntande genialiteten riktigt vibrerade under ytan men inte tilläts komma ut. En skicklig regissör hade kunnat göra den scenen till något verkligt minnesvärt. Det kanske rentav gäller hela filmen.

Inga kommentarer: