tisdag 5 augusti 2014

Road to Paloma (2014) - 1/6


För att citera nutidsfilosofen Ben Affleck: "A movie either kinda works or it kinda doesn't". Road to Paloma hamnar i den andra kategorin, och det är svårt att sätta fingret på orsaken. Var och en av dess komponenter förtjänar ett bättre öde än att hamna i en sån här film.

Robert Wolf (Jason Momoa) är en Mojave-indian vars mor våldtas och mördas. Han mördar mördaren och måste sedan fly undan rättvisan med sin mors aska i ryggsäcken. Tillsammans med sin nyfunne vän (Michael Raymond-James) blir det motorcykelodyssé tvärs över USA med polisen i hälarna.

Det borde fungera. Road to Paloma är vackert filmad och har en förvånansvärt lågmäld handling med tanke på ämnet och allt blod som spills. Jag hittar inga fel på skådespelet eller på miljöerna.

Men det är bara så satans tråkigt, och det slutar genom utmattning. Road to Paloma faller ner i den svårbeskrivliga klyftan mellan talang och tur; den här gången fungerade det bara inte. Jason Momoa, som jag tidigare bara kände som Conan, har både regisserat och skrivit och om jag ska säga något positivt om Road to Paloma är det att den gjorde mig sugen på att se hans nästa film. Jag är beredd att satsa pengar på att den kommer att vara bättre än den här.

Inga kommentarer: