söndag 30 augusti 2015

Nemesis (1992) - 1/6


Jag tror att det här är den mest åttio film jag sett som inte gjordes på åttiotalet - med möjligt undantag för Kung Fury. Den orimligt hypeade tekniken som redan är förlegad, den stålkäkade och stenansiktade huvudpersonen, de usla effekterna som bara matchas av stela skådespelarprestationer, expositionen som levereras via berättarröst, de oändliga och urtråkiga eldstriderna... Nemesis har allt.

Den gör detta klart redan från början, genom att inleda med först exposition och sen en oändlig urtråkig eldstrid. En av kombatanterna är cyborgpolisen Alex (Olivier Gruner) och hans motståndare tillhör terroristgruppen Red Army Hammerheads, som är mot cyborgteknologin.

Alex blir sönderskjuten, sätts ihop igen och lämnar poliskåren för att bli småhandlare i Brasilien. Han har dock ingen vidare talang för det och låter sig värvas till ett sista uppdrag.

Här nånstans tjockar handlingen ihop sig och eventuellt intresse jag hade rinner bort. Det är nåt med att Red Army Hammerheads inte är onda egentligen utan de gillar bara människor medan cyborgerna vill ersätta alla människor med cyborger men ingen har invigt Alex i den konspirationen.

Det finns också en kroppsligen död kvinna, Jared (Marjorie Monaghan), vars sinne sparats på en minnessticka, och en pigg guide med det coola namnet Max Impact (Merle Kennedy). Det är bokstavligt talat minuter sedan jag såg färdigt Nemesis, och det enda jag minns är de här brottstyckena.

Det kan ha att göra med att skådespelarna är genomgående kassa - antingen pratar de som om de läser upp replikerna direkt ur manus, eller så spelar de över som Merle Kennedy. Jag gillade hennes spel i en minut eller så. Det kan också ha att göra med att illusionen bryts så fort något händer, eftersom effekterna satts ihop av äggkartonger. Eller så kan det vara den där berättarrösten som bara är till för att bespara oss en extra scen. Vilket jag visserligen är tacksam för.

Och varför heter filmen Nemesis? Jag kan förstås ha missat orsaken - se ovan - men jag misstänker att det helt enkelt inte finns en.

Inga kommentarer: