onsdag 23 december 2015

Kilómetro 31 (2006) - 1/6


Fråga mig inte varför jag såg den här filmen, för jag har ingen aning. Det var inte förrän den började som jag förstod att den var på spanska, sån koll hade jag. Nu, efter att ha sett den, har jag marginellt mer koll, men det har inte berikat mitt liv.

Upprinnelsen är en bilolycka på en avsides väg. Ágata (Iliana Fox) kör på en pojke, går ut för att hjälpa honom, och blir själv överkörd. Hon hamnar i koma och får besök på sjukhuset av sin tvillingsyster Catalina (Iliana Fox). Som brukligt är för tvillingar i skräckfilmer har de telepatisk kontakt och Catalina kan känna att något är fel med hela historien.

Catalina börjar rota i det och hittar nån gammal spökhistoria om en mamma som förlorade sin son och nu hemsöker de vägar för att hämnas - tydligen en variant på legenden om La Llorona, ett gråtande spöke som sörjer sina barn. Ágata har hamnat i gränslandet mellan livet och döden.

Kilómetro 31 är en rörig, osammanhängande historia som försöker vara en stämningsfull, otäck skräckfilm. Jag kan se varenda element klicka på plats men det läggs inte ihop till någonting. Varje musikstycke, varje kameravinkel, varje strategisk skugga, jag förstår vad regissören Rigoberto Castañeda försöker uppnå. Men han misslyckas.

Inga kommentarer: